Zorg dat je alle stakeholders betrekt!

Stakeholders stonden te vroeg op.
Klokken liepen te snel door de verhoogde frequentie van het elektriciteitsnet.

Gisteren las ik op de NOS website een nieuwsbericht dat me duidelijk maakte dat het niet allen voor informatiesystemen belangrijk is om je bewust te zijn van alle stakeholders. Inwoners van het Vlaamse dorp Waanrode werden geconfronteerd met een mysterie. Veel klokken liepen opeens te snel met als gevolg dat ze ’s morgens tot wel een uur te vroeg opstonden.

De leverancier van elektriciteit was in het dorp bezig om een transformatorhuisje te vernieuwen en om de medewerkers te beschermen was de stroom daar uitgeschakeld. Om de mensen in het dorp toch van stroom te voorzien werd er gebruik gemaakt van een generator. Normaal gesproken wordt stroom geleverd op een frequentie van 50 Hertz en die frequentie wordt door veel klokken en wekkers gebruikt om op tijd te lopen.

De generator leverde echter stroom op een frequentie van 51 Hertz met als gevolg dat de betreffende klokken 2 procent sneller gingen lopen. Dat is ieder uur ruim een minuut verschil. Hier hadden de bewoners, klanten van de energieleverancier, natuurlijk over geïnformeerd moeten worden.

Naast de versnelling van de uurwerken had de energieleverancier nog een belangrijk aspect over het hoofd gezien. De hogere frequentie werd gebruikt  om de zonnepanelen in het dorp uit te schakelen. Die zonnepanelen zijn potentieel gevaarlijk als er aan het elektriciteitsnet gewerkt wordt. De frequentie van 51 Hertz zorgt ervoor dat de panelen zichzelf uitschakelen en er dus geen zonne-energie werd opgewekt. De eigenaren van de zonnepanelen liepen hierdoor dus inkomsten mis.

De elektriciteitsmaatschappij had zich duidelijk niet gerealiseerd dat er meer stakeholders waren dan alleen de werklui die met het transformatorhuisje aan de slag gingen. Begrijpelijk want zij zijn immers degenen voor wie de stroom uitgeschakeld moest worden.

Bij het werken aan een geautomatiseerd systeem worden stakeholders ook regelmatig over het hoofd gezien. In zo’n geval concentreert de aandacht zich rond de gebruikers van het systeem. Zij zijn immers degenen die het systeem gaan gebruiken. Toch is het belangrijk om zo snel mogelijk te inventariseren welke andere partijen betrokken moeten worden bij het werken aan een informatiesysteem. Niet alleen de gebruikers maar ook andere partijen zoals systeembeheer, opleidingen en HR hebben hun eisen aan het systeem.

Betrek die partijen zo snel mogelijk bij de ontwikkeling. Als dat later gebeurt dan loop je het risico dat er belangrijke eisen aan het systeem niet of pas laat worden onderkend met als gevolg dat het systeem alleen nog maar tegen hoge kosten geaccepteerd wordt. De energiemaatschappij werd in dit geval geconfronteerd met een schadeloosstelling aan de eigenaren van de zonnepanelen.

Lees het artikel op NOS.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.